Organiseren in een wereld waar alles weer mag is geweldig. Daar gaan we weer. Holderdebolder terug naar live events en rennen en vliegen. Natuurlijk is ons vak heerlijk maar hoe zorg je in deze tijd van inhaalevents en oude beloftes dat je de juiste beslissingen maakt? Dat je tijd hebt voor groei? Wij, eventorganisatoren, zijn flexibel, gewillig, lenig, plooibaar en soepel. We geven veel tijd aan de klant maar tijd geven aan innovatie, groei en zelfontplooiing is ook nodig. Snoeien is groeien. Vooral nu. De wereld nu ís anders dan toen alles stopte. Niet slechter maar anders.
Mooi vak
Eventorganisatie is een manier van leven. De kick is dat ene moment dat álles klopt. Niets kan op tegen het lekkere gevoel drie minuten voor de start van jouw bedrijfsfeest, congres of event. Dit is waarom je eventorganisator bent geworden. Alle juiste mensen staan op de juiste plek met de juiste spullen op het juiste moment. Je weet op dat moment dat de magie mag starten. Dat is heel fijn. Geen ander beroep geeft je die rush. Genieten van een Mission Possible.
Andere tijden
De branche is op dit ogenblik op haar best. Iedereen weet dat schaarste van mensen en tijd alleen maar op te lossen is door heel hard te werken en dat doen we ook. Dag en nacht. Schaarste is namelijk niet onze grootste zorg. We zien namelijk de Coronaorkaan in de verte. Komt hij deze komende maanden onze kant op of lost hij vanzelf op? Gaat het goedkomen en genieten we van een heerlijk feestseizoen met een beetje storm? Hierover piekeren heeft geen zin. Wat wel zin heeft is om de banden te verstevigen met je collega’s en je partners in de branche. Samen sterk maakt ons allemaal sterker. Daar groeien we allemaal van. Tijd vrijmaken daarvoor is nodig.
Tijd vrijmaken
Wat de winter ook brengt, je bent pas goed als je blijft groeien als eventpro en als mens. Daar is tijd voor nodig. Daar ga ik je bij helpen met het model van de drie P’s. Gaat je hopelijk echt tijd en innovatie geven. Wat is het? Ooit las ik bij Marco Derksen (founder Marketingfacts) dat het goed is beslissingen te maken vanuit de drie P’s. Nee geen patat, pannenkoeken en pizza maar Poen, Prestige en/of Plezier. Dit is voor mij een mooie manier om de juiste projecten te starten. Het is heel simpel. Je kiest pas voor een groei project als het je MINIMAAL twee van de drie P’s gaat brengen.
Kiezen voor innovatie
Als er minimaal twee van de drie P’s in je project zitten dan zit je goed. Zit er maar één in dan is het zaak dit project zo snel mogelijk te laten vallen of over te dragen aan iemand die met veel liefde bereid is te doen waar jij een hekel aan hebt. Zo krijg je extra tijd. Voor jezelf en voor groei. Drie P’s? Dan ben je echt een mazzelaar. Zeker doen!
Tot slot
Jij en ik hebben denk ik hetzelfde leven. In elk geval wel dezelfde drive en hetzelfde doel en talent. Event en congresorganisatie is niet een ambacht dat je zomaar kiest. Het ambacht kiest jou omdat je het snapt. Je bent er goed in en weet wat een event fantastisch en fenomenaal maakt. Wees daarom zuinig op je tijd en op jezelf. Maakt je alleen maar nóg beter. Het brengt je zelfs bij de vierde P. Wat dat is? Dat is mooiste van allemaal. De P van Purpose. En eigenlijk gaat het daar om.
Anna-Maria Giannattasio
Anna-Maria Giannattasio is eigenaar van eventbureau PuurEvents Podcastmaker, journalist, blogger, escaperoombouwer en @puur op Twitter. Elke dag deelt ze haar inspiratiemomenten in een instastory op @nooitsaai en dat is zeker niet saai.